Jenaplan
Binnen ons IKC geven wij onderwijs volgens het Jenaplanconcept. Dit onderwijs vertrekt vanuit de overtuiging dat kinderen leren door gesprek, werk, spel en viering – vier basisactiviteiten die dagelijks ritme en structuur geven aan ons onderwijs.
Wij omarmen verschillen tussen kinderen. Elk kind is uniek en leert op zijn eigen manier. Juist die verschillen zorgen ervoor dat kinderen van, met en aan elkaar leren. Samenwerken, elkaar helpen en respect hebben voor ieders talenten staan centraal.
Stamgroepen: leren in heterogene groepen
In het Jenaplanonderwijs werken we met stamgroepen: groepen waarin kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Wij kiezen voor tweejarige stamgroepen:
- Groep 1/2
- Groep 3/4
- Groep 5/6
- Groep 7/8
Een stamgroep biedt kinderen de kans om zowel de jongste als de oudste in de groep te zijn. Kinderen nemen verantwoordelijkheid, helpen elkaar en leren dat ontwikkeling niet afhankelijk is van leeftijd, maar van wat een kind nodig heeft. Zo benutten we ieders talent en stimuleren we elkaar.
Het beste uit ieder kind
Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom bieden we onderwijs op maat:
- Extra begeleiding wanneer dat nodig is
- Pluswerk voor kinderen die meer uitdaging aankunnen
We kijken voortdurend naar wat een kind nodig heeft om verder te groeien.
Kanjertraining
Respect voor verschillen staat ook centraal in de Kanjertraining.
Het belangrijkste doel: kinderen leren positief denken over zichzelf én over anderen.
Kinderen worden aangemoedigd om samen te zorgen voor een fijne sfeer in de groep, elkaar te respecteren en elkaar vriendelijk aan te spreken op gedrag.
De vier Jenaplan-basisactiviteiten
1. Gesprek
In kringgesprekken leren kinderen luisteren, delen, nadenken en meningen vormen.
We voeren gesprekken om:
- kennis op te doen
- ervaringen en gevoelens te delen
- besluiten te nemen
- een fijne sfeer in de groep te creëren
We werken met verschillende kringvormen, zoals de actualiteitenkring, boekenkring, vertelkring, spreekbeurtkring en receptenkring. Elke stem telt: kinderen leren dat iedereen gelijkwaardig is.
2. Werk
Onder “werk” verstaan we uitleg, zelfstandig werken en de blokperiode.
Uitleg op eigen niveauWe geven instructie op het niveau dat past bij het kind. Daarna verwerken kinderen de stof in hun eigen stamgroep.
Werkuur: plannen en keuzes makenIn het werkuur oefenen kinderen vaardigheden die in onze maatschappij belangrijk zijn:
- plannen
- doelen stellen
- keuzes maken
- zelfstandig werken
Binnen een duidelijke structuur is er ruimte voor eigen keuzes. De stamgroepsleider begeleidt dit proces en volgt de ontwikkeling.
Blokperiode: zelfverantwoordelijk lerenTijdens thema’s en projecten leren kinderen:
- onderzoeksvragen stellen
- plannen maken
- zelf ontdekken en onderzoeken
- reflecteren op hun leerproces
Als kinderen weten wat ze willen leren en waarom, worden ze eigenaar van hun ontwikkeling.
3. Spel
Door spel ontwikkelen kinderen hun fantasie, sociale vaardigheden en emotionele uiting.Spel omvat onder andere:
- buitenspel
- bewegingsonderwij
- drama
- creatieve activiteiten
- leerspellen
Tijdens spel leren kinderen samenwerken, regels volgen, problemen oplossen en hun emoties begrijpen.
4. Viering
Vieringen maken kinderen bewust van hun plek in de stamgroep en binnen de school.We vieren onder andere:
- verjaardagen
- jaarfeesten
- weeksluitingen
Tijdens weeksluitingen presenteren kinderen wat ze geleerd of gemaakt hebben. Ze leren zichzelf te presenteren en waardering te hebben voor elkaar.
Jenaplan-basisprincipes
Over de mens
- Elk mens is uniek en onvervangbaar.
- Elk kind heeft recht op het ontwikkelen van zijn eigen identiteit.
- Relaties met anderen, met de natuur en met cultuur zijn essentieel.
Over de samenleving
- We werken aan een samenleving waarin verschillen worden gerespecteerd.
- We stimuleren rechtvaardig, vreedzaam en constructief omgaan met elkaar.
- We gaan zorgvuldig om met natuurlijke en culturele bronnen.
Over de school
- De school is een coöperatieve gemeenschap van kinderen, ouders en medewerkers.
- We werken in ritme met gesprek, werk, spel en viering.
- Groepen zijn heterogeen om elkaar te kunnen helpen en van elkaar te leren.
- Wereldoriëntatie vormt de kern: ervaren, ontdekken en onderzoeken.
- We volgen kinderen vanuit hun eigen ontwikkelingsgeschiedenis en stimuleren continue verbetering.
Kijk ook fit filmpje: